امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه آغاز بحث ملی درباره گزینه‌های پایان زندگی را اعلام کرد که شامل بررسی امکان قانونی کردن «کمک به خودکشی» در بیماران لاعلاج هم می‌شود.

macron

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس یک قانون فرانسه در سال ۲۰۱۶ به پزشکان اجازه دادن داروهای تسکین‌بخش به بیماران لاعلاج پیش از مرگ را می‌دهد، اما مجوز کمک به خودکشی را نمی‌دهد.

مکرون در بیانیه‌ای مکتوب اعلام کرد که هیئتی از شهورندان در هماهنگی با کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در ماه‌های آینده در این باره کار خواهند کرد و همزمان بحث‌های محلی در مناطق فرانسه در این باره سازمان داده می‌شود.

بر اساس این بیانیه، دولت فرانسه همچنین قصد دارد بحث‌های موازی با قانونگذاران از همه جزب‌های ساسی را آغاز کند تا گسترده‌ترین اجماع در این باره با هدف اعمال تغییرات در قانون را در سال آینده اعمال کند.

برخی از بیماران فرانسوی برای دسترسی به گزینه‌های بیشتر پایان زندگی به کشورهای اروپایی دیگر سفر می‌کنند. مکرون ضمن مبارزات انتخاباتی موفق امسالش برای دور دوم رئیس‌جمهوری وعده داد که بحث در این باره را در فرانسه باز کند و گفت شخصا موافق قانونی کردن خودکشی با کمک پزشک است.

خودکشی با کمک که شامل تزریق یک دوز مرگبار دارو بوسیله خود بیمار است، در سوئیس مجاز ست. اوتانازی یا مرگ ترحم‌آمیز که در آن پزشک به طور مستقیم داروی مرگبار را به بیمار می‌دهد، اکنون در هلند، بلژیک، لوکزامبورگ و اسپانیا تحت شرایط معینی مجاز است.

این اعلام مکرون در همان روزی انجام می‌شود که خانواده ژان لوک گدار، فیلمساز مشهور فرانسوی اعلام کردند که او در خانه‌اش در شهرک رول در سوئیس با خودکشی با کمک درگذشته است.

نطرسنجی‌ها در فرانسه در سال‌های اخیر به طور مداوم نشان‌دهنده حمایت اکثریت مردم از قانونی کردن اوتانازی بوده است.

قانون فعلی فرانسه به بیماران اجازه می‌دهد تقاضای «تسکین‌بخشی عمیق مداوم تغییردهنده سطح هوشیاری تا زمان مرگ» را بکنند، اما فقط هنگامی که بیماری‌هایی که این افراد به آن مبتلا هستند احتمالا به مرگ سریع منتهی شود.

پزشکان همچنین اجازه دارند درمان‌های حامی حیات از جمله تزریق سرم برای تامین آب و مواد مغذی را در چنین شرایطی قطع کنند. تجویز داروهای تسکین‌بخش و ضددرد هم در این موارد مجاز است، «حتی اگر به کوتاه شدن زندگی شخص بینجامد.»

کد خبر 705679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha